De salon Aan de overkant van de gang bevond zich de salon. Dat was het vertrek waar mijn oma zich het liefste ophield. Met de telefoon, een sigaretje en een glaasje sherry onder handbereik heeft zij daar - zij was invalide en kon niet goed lopen - heel wat dagen doorgebracht. De salon was een zonnig vertrek aan de rechtervoorkant van de Villa, met ramen aan twee kanten. Ook hiervan was de inrichting beslist gezellig te noemen, hoe wel er stijlkundig weinig samenhang in zat. Aan het stucpla- fond hing een imposante bronzen kroonluchter met kristallen pegels. Aan de muren hing fraai polychroom Chinees porse lein uit de achttiende eeuw. De schouw was versierd met een vergulde spiegel in Lodewijk XV-stijl, waarnaast zes kleine portretjes hingen, die 'de joodjes' werden genoemd. Zij stel den schriftgeleerden voor en waren in de achttiende eeuw ver vaardigd door de Duitse kunstenaar Christian Dietricy (1712- 1774), die zich stevig door Rembrandt had laten beïnvloeden. Hieronder bevond zich dan weer een driedelig bronzen pendu- lestel, uitbundig versierd met een Romeinse strijdwagen. En boven de kussenkast in de salon hing een portret van Mijntje Slaat (1823-1895). Zij was gehuwd met Florentinus Wibaut en was de moeder van Mary Wibaut (de echtgenote van de eerder genoemde notaris Oscar Haffmans), maar ook van de Amsterdamse sociaaldemocratische wethouder Hoor Wibaut (1859-1936). Naast de salon was een klein vertrek dat de vestiaire werd genoemd. Hier konden jassen opgehangen worden en er hin gen soms ook wel eens jachtgeweren aan de kapstok. Dames konden er even hun uiterlijk controleren in een spiegel met een gebeeldhouwde en vergulde eikenhouten lijst. Ze zullen zich niet gerealiseerd hebben dat ze dit deden voor een wel heel bijzonder exemplaar. Deze spiegel was bekroond met het wapen van de adellijke familie Van Wittenhorst, eertijds de heren van Kasteel Horst. Willem Vincent van Wittenhorst (1613-1674) was een groot kunstverzamelaar. De lijst die nu een spiegel bevatte had vrijwel zeker eens om een van zijn schilderijen gezeten. De jachtkamer Ging men tussen het Regout-aardewerk de trap op, dan bereik te men via een halletje de jachtkamer. Wie hier argeloos bin nenstapte wist niet zo snel waar hij het eerst moest kijken. Een grote collectie wapens aan de muren, wandvitrines met De Moennik De salon De spiegel in de vestiaire met het wapen van Van Wittenhorst. Lees door op pagina 22. 19

DIGITALE PERIODIEKEN IN DE VOORMALIGE GEMEENTEN HELDEN, MEIJEL, KESSEL EN MAASBREE

De Moennik | 2014 | | pagina 21