Utrecht, de stad waar ik eerder rechten was gaan stude ren. Zoals Herm Verlaak met zijn vakkundig timmer mansoog de architectonische aspecten van de Villa heeft geboekstaafd, zo zal ik hierna aandacht besteden aan een aantal interessante voorwerpen die zich in dit huis bevonden. De herkomst van de collectie De entree De fraaie schouw van de open haard in de jachtkamer. Soms valt vast te stellen waar bepaalde stukken in de Villa oorspronkelijk vandaan kwamen, maar heel vaak ook niet, want hierover is vrijwel niets vastgelegd. De familie Haffmans was vanaf het begin van de negen tiende eeuw in goeden doen. Voorvader Jan Alexander Haffmans (1795-1851) was eigenaar van Kasteel Ooijen bij Broekhuizenvorst, dat zijn moeder eerder van een adellijke oom had geërfd. Men kan aannemen dat er toen al fraaie zaken in familiebezit waren, die later in de Villa terecht zijn gekomen. Ook staat vast dat zowel Jan Alexanders kleinzoon, de notaris Oscar Haffmans (1859- 1933), als diens zoon Frans Sr. regelmatig aantrekkelijke spul len aankochten op boedelveilingen waar zij beroepsmatig bij betrokken waren. Op die manier kwamen veel tinnen en kope ren voorwerpen in de Villa terecht. Het is bekend dat Oscar in 1905 op de liquidatieveiling van Kasteel Well een flink aantal antieke wapens aanschafte, evenals een meerdelig Chinees blauw porseleinen servies en nog enkele andere zaken. Katrien IJzermans, de echtgenote van Frans Sr., was afkomstig uit een welgestelde redersfamilie uit Vlaardingen Toen eind jaren veertig een ongetrouwd familielid van haar ('Oom Jantje') overleed, kwam er veel antiek naar Helden. Dat was het soort antiek dat veel in het westen van het land voorkwam, maar dat men traditioneel mirder in het relatief arme zuiden aantrof: Chinees en Japans porselein, kristal en mahoniehouten meu bels. Het versierde urinoir Wanneer men via het bordes met de hardstenen trappen de voordeur van de Villa was binnengekomen, kwam men eerst in een lange gang, met aan het eind een trap. De blik werd daar onmiddellijk getrokken naar een grote hoeveelheid Maastrichts aardewerk borden, die rond en onder de houten trappen waren opgehangen. Het was voornamelijk negentien- 16 De Moennik

DIGITALE PERIODIEKEN IN DE VOORMALIGE GEMEENTEN HELDEN, MEIJEL, KESSEL EN MAASBREE

De Moennik | 2014 | | pagina 18